آموزش ساخت : تختخواب دو طبقه بسازید
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آموزش ساخت : تختخواب دو طبقه بسازید
نوشته شده در سه شنبه 12 دی 1396
بازدید : 737
نویسنده : MR ARC

فکر می کنید میتوانید بدون داشتن مهارت نجاری یک تختخواب دو طبقه بسازید؟ اگر از این آموزش ساخت استفاده کنید هم میتوانید و هم از نتیجه کارتان لذت میبرید. در این ساختنی طرز ساخت یک تختخواب دو طبقه را یاد می گیرید که با الوار و ابزار معمولی ساخته میشود و تمام برش های آن 90 درجه هستند. به این ترتیب دیگر با زاویه هایی که در آوردن آنها روی چوب سخت است، سر و کار ندارید.

برای وصل کردن تخته ها هم از پیچ پاکتی و پیچ چوب استفاده میشود. چون همه پیچ ها از داخل زده میشوند، روی تخت اثری از جای پیچ و مهره نیست و همین باعث میشود ظاهر تختخواب تان بهتر بشود. دو طرف تخت هم طوری ساخته شده که شبیه نردبان باشید و نیاز به ساخت پله جداگانه برای تخت نیست.

تختخواب دو طبقه بسازید

تختخواب دو طبقه بسازید

طول تختخواب 182 سانتیمتر است(که با احتساب پایه ها به 207 سانتیمتر میرسد) و عرض آن هم 115 سانتیمتر است. اگر مهارت کار با ابزار برقی را ندارید به هیچ وجه از آنها استفاده نکنید چون ممکن است به خودتان آسیب بزنید. استفاده از ابزار ایمنی بویژه عینک را هم هیچوقت فراموش نکنید.

 

گام اول : وسایل و ابزار مورد نیاز

وسایل مورد نیاز

  • چهار الوار 5 در 15 سانتیمتر (بطول 3 متر)
  • چهار الوار 5 در 15 سانتیمتر (بطول 2.4 متر)
  • هفت الوار 5 در 10 سانتیمتر (بطول 3 متر)
  • دوازده الوار 5 در 10 سانتیمتر (بطول 2.4 متر)
  • پیچ پاکتی، پیچ چوب و میخ زیر پهن
  • چسب چوب

ابزار مورد نیاز

  • دریل
  • اره فارسی بر یا انواع دیگر اره
  • اره رومیزی (اختیاری)
  • الگوی سوراخ پاکتی

گام دوم : قطعات را ببرید

اندازه های تخت را خودتان باید مشخص کنید. اگر کار با نرم افزارهای طراحی سه بعدی را بلدید از آنها استفاده کنید. دقت کنید که اندازه ها کاملاً بر هم منطبق باشند تا چوب هایتان هدر نرود.
ابتدا باید بدنه دو طبقه تخت را بسازید چون عرض این قسمت تخت طول پله های نردبان را مشخص میکند. برای ساخت این قسمت از الوارهای 5 در 15استفاده کنید و آنها را با اره فارسی بر ببرید.

در ساختنی بخوانید :  آموزش ساخت : دستگاه سنجش قطبیت بسازید (نسخه دوم)

بعد از بریدن قطعات باید آنها را سنباده بزنید. میزان کار با سنباده بستگی به نوع چوبی دارد که از آن استفاده کرده اید.

گام سوم : بدنه تخت را بسازید

قطعات بدنه را با چسب چوب و پیچ های پاکتی بهم وصل کنید. این پیچ ها زیر تشک قرار می گیرند و دیده نمی شوند. سوراخ های پاکتی را باید داخل الوارهای کوتاه بدنه های تخت دریل کنید.
برای ساخت بدنه تختخواب به تخته های باریک 5 در 5 نیاز داریم. البته می توانید این تخته ها را با نصف کردن الوار 5 در 10 سانتیمتر بسازید. این تخته های نازک در امتداد لبه پایینی و داخل بدنه تختخواب می چسبند و پیچ میشوند.

گام چهارم : تخته های وسطی را اضافه کنید

برای چسباندن تخته های وسطی باید از الوارهای 2.5 در 10 یا 2.5 در 15 سانتیمتر استفاده کنید. مثل مرحله قبل می توانید این الوارها را با کوچکتر کردن الوارهای 5 در 10 سانتیمتر بسازید. بعد از اینکه تخته ها را در اندازه و تعداد مناسب بریدید، باید آنها را برای وصل شدن به بدنه تختخواب آماده کنید. همانطور که در تصاویر مشخص است باید سر تخته ها را به روش پله ای ببرید. برای اینکار ابتدا باید عمق برشی که روی تخته میزنید را اندازه بگیرید. برای ایجاد این نوع برش در دو سر تخته ها نیاز به ابزار خاصی ندارید و با یک اره مدور و ساخت چند اسپیسر و الگوی چوبی کارتان راه می افتد.

در ساختنی بخوانید :  کیف دوشی جیر زنانه شیک و جادار بدوزید

وقتی تخته های وسطی را آماده کردید، باید آنها را به بدنه تخت وصل کنید. اولین تخته را درست وسط بدنه تختخواب بگذارید و با پیچ سفت کنید. سایر تخته ها با پیچ سفت نمی شوند و متحرک خواهند بود.

حالا بای بلوک های اسپیسری را بسازید که تخته های دیگر را سرجایشان نگه می دارند. برای ساخت این اسپیسرها از الوار 5 در 10 استفاده کنید. بعد از اینکه بلوک ها را بریدید، آنها را با میخ سرجایشن وصل کنید. فاصله بین بلوک ها باید یکسان باشد و نباید کوچکتر از عرض تخته های وسطی باشد.

گام پنجم: پایه ها را بسازید

وقتی مراحل بالا را برای بدنه هر دو طبقه تخت به اتمام رساندید، باید پایه های تختخواب را آماده کنید. هر کدام از پایه ها یک قطعه L شکل هستند که با وصل کردن تخته های 5 در 10 و 5 در 15 به یکدیگر ساخته میشوند. سوراخ های پاکتی را باید روی تخته های 5 در 10 سانتیمتری بزنید. فاصله این سوراخ ها از هم تاثیر زیادی روی زیبایی تختخواب دو طبقه تان دارد. با کمی دقت می توانید سوراخ های پاکتی پایه ها را جایی بزنید که بعد از اضافه کردن پله های نردبان دیگر دیده نشوند.

در ساختنی بخوانید :  دستور تهیه : براونی شکلاتی درست کنید

بعد از ساخت پایه ها و سوراخ کردن آنها باید پله های نردبان را بسازید. بعد از اینکه تخته ها در اندازه مناسب بریدید، آنها را به الوار 5 در 10 وصل کنید. دقت کنید پله ها را جایی قرار بدهید که سوراخ های پاکتی پشت شان را بپوشانند. مهمترین چیز در حین ساخت پله ها این است که مطمئن شوید کاملاً روی پایه ها عمود هستند. به این ترتیب هم استحکام بیشتری پیدا می کنند و هم سوراخ های پاکتی را می پوشانند.

در آخر هم باید بلوک چوبی در محل قرار گرفتن بدنه ها روی پایه ها بچسبانید. این بلوک ها در واقع پایه دو بدنه تختخواب هستند و آنها را سرجایشان نگه می دارند. برای هر گوشه بدنه باید از یک بلوک استفاده کنید و آن را در محل مناسب (با توجه به ارتفاعی که برای تخت ها انتخاب کرده اید) بچسبانید. به این ترتیب برای هر تخت چهار بلوک دارید که به چهار گوشه پایه پیچ میشوند.

گام ششم: مونتاژ نهایی

اگر کارتان را در مراحل قبل درست انجام داده باشید، مونتاژ تختخواب بسیار ساده خواهد بود. برای شروع یک طرف تخت پایینی را سرجایش قرار دهید و با یک گیره آن را ثابت کنید. سپس همین کار را برای طرف دیگر بدنه تخت تکرار کنید و آن را هم با گیره سرجایش ثابت کنید.

تخت بالایی را به همین ترتیب سرجایش بگذراید و دو طرف آن را با گیره سفت کنید. حالا می توانید با پیچ آنها را ثابت کنید (پیچ ها را از تو بزنید). شاید استفاده از پیچ برای چنین طراحی ضروری بنظر نرسد اما فراموش نکنید که شما قرار است روی این تختخواب دو طبقه بخوابید. بنابراین بهتر است خوب بدنه تخت ها را به پایه وصل کنید تا هیچ جابجایی و تکان ناخواسته ای رخ ندهد. برای اتصال بدنه تخت ها با پایه در هر گوشه از هشت پیچ استفاده می کنیم. دو تا از پیچ ها به تخته 5 در 10 و شش تای دیگر به تخته 5 در 15 وصل میشوند. استفاده از هشت پیچ برای هر گوشه و 32 پیچ برای هر تخت باعث میشود عمر تختخواب هم بیشتر بشود.

حالا می توانید تخته های وسطی که برای بدنه تخت ها بریده اید را سرجایشان بگذارید. در مرحله چهارم فقط دو تا از تخته ها را با پیچ وصل کرده ایم. همانطور که قبلاً گفتیم این تخته ها به بدنه تخت پیچ نمی شوند و بلوک های اسپیسر آنها را سرجایشان نگه می دارند. فقط کافی است تخته ها را بین بلوک ها بگذارید.

حالا تختخواب دو طبقه تقریباً آماده است و میتوانید آن را امتحان کنید.

گام  هفتم: تختخواب را رنگ کنید

حالا می توانید تخت را رنگ کنید یا به آن روغن جلا بزنید

حالا می توانید تخت را رنگ کنید یا به آن روغن جلا بزنید

حالا می توانید تختخوابی که ساخته اید را رنگ کنید یا فقط به آن روغن جلا بزنید. صبر کنید تا رنگ و روغن خشک بشود و سپس میتوانید تشک ها را روی تخت بگذارید.

همانطور که می بینید تختخواب دو طبقه نردبان یا میله محافظ ندارد. در واقع طراحی تخت طوری است که نیازی به این دو قطعه نداریم.

تختخواب دو طبقه آماده است

اگر تجربه نجاری و کار با چوب ندارید، ساخت این تخت خیی برایتان دشوار نخواهد بود

اگر تجربه نجاری و کار با چوب ندارید، ساخت این تخت خیی برایتان دشوار نخواهد بود

این آموزش ساخت به شما کمک میکند که در کمترین هزینه صاحب یک تختخواب دو طبقه بشوید. فراموش نکنید که حتماً قبل از بریدن تخته ها از درست بودن ابعاد انتخابی و همخوانی آنها با هم مطمئن شوید.

این آموزش ساخت هم مثل آموزش های دیگر کامل نیست و نظرات و پیشنهادات شما میتواند آن را کامل کند تا همه و با هر امکاناتی بتوانند از آن استفاده کنند.

منبع :saakhtani.ir




:: موضوعات مرتبط: دیزاین داخلی , طراحی , ,
:: برچسب‌ها: تختخواب دو طبقه بسازید , architec , مهراز , معمار , تخت ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: